shopify
visitor statistics
Welk chassis heeft mijn camper

Welk type Chassis heb ik?

Wat is het verschil tussen een Light, Heavy en AL-KO chassis bij een camper?

Het chassis van een camper heeft meerdere  technische kenmerken. Zo heeft iedere camper zijn eigen toegestane massa , maar ook zit er verschil in de hoogte van een chassis, de spoorbreedte en veringssystemen. Bij veel campermerken (zoals bijvoorbeeld Knaus en Carthago) kunt u kiezen uit meerdere varianten. Gezien het overgrote deel van de campermarkt zijn campers baseert op een Fiat Ducato onderstel, zoomen we bij onderstaande informatie verder in op de Fiat Ducato… Uiteraard zijn er ook campers met een onderstel van Ford (Transit), Renault (Master), Mercedes (Sprinter) en Volkswagen (Transporter). Voor deze en andere modellen geldt dat onderstaande informatie kan afwijken.

Het verschil tussen een Light-chassis en een Heavy-chassis…
De toegestane massa betekend eigenlijk hoe zwaar u het chassis mag beladen. Niet elk chassis kan evenveel gewicht aan. Vaak zijn er chassis met gewichten tussen 3.300kg en 5.500kg leverbaar, maar hogere en lagere gewichten kunnen ook voorkomen. De termen Light-chassis en Heavy-chassis geven een indicatie van het gewicht wat een chassis technisch aan kan. Met een Light-chassis heeft u vaak een chassis wat maximaal 3.850kg kan dragen. Vaak heeft u hierin de keuze tussen een chassis van 3.300kg, 3.500kg, 3.750kg en 3.850kg. Indien u kiest voor een Heavy-chassis dan kunt u vaak 4.000kg of meer laden. U heeft dan vaak de keuze uit 4.000kg, 4.250kg, 4.500kg, 5.000kg of 5.500kg. Een Heavy-chassis is technisch ook daadwerkelijk anders dan een Light-chassis. Zo heeft een Heavy-chassis een meer solide uitgevoerd platform en aandrijflijn. Bovendien heeft een Heavy-chassis grotere remmen waardoor er vaak een grotere inch-maat velg wordt toegepast met een andere steek-maat. Indien een Light- of Heavy-chassis wordt gegrade voegt men vaak de term “plus” of “+” toe. Een “Light+”-chassis van bijvoorbeeld duiden op een chassis van 3.500kg met een upgrade naar 3.850kg.

Met uw B-rijbewijs mag u een camper besturen welke wettelijk niet zwaarder geladen mag worden dan 3.500kg. Het kan echter voorkomen dat de camper technisch zwaarder beladen mag worden. Dit wordt vaak gedaan door het zogenaamde terugkeuren, waarbij men onderscheid maakt tussen wat de camper technisch kan en wat u wettelijk mag. Op uw kenteken bewijs staat dan vaak een “Maximum technisch toegestane massa” van 3.750kg of meer, maar staat tevens een “Maximum wettelijk toegestane massa” van 3.500kg. Meer weten over verschillen tussen een camper op B-rijbewijs en C-rijbewijs leest u hier.

Bij veel merken kunt u (soms tegen meerprijs) kiezen uit diverse Light- of Heavy-chassis. Lichtgewicht campers zijn soms niet met Heavy-chassis leverbaar en zwaardere campers staan soms standaard al op een Heavy-chassis. Let echter goed op, er worden nog altijd campers aangeboden op Light-chassis terwijl u met uw belading en accessoires reëel gezien een Heavy-chassis benodigd zou hebben. Ons advies is om in geval van twijfel altijd een Heavy-chassis te kiezen en deze al dan niet te laten terugkeuren. Uiteraard is voor zwaardere camper het behalen van het C-rijbewijs ook een optie.

Veel voorkomende soorten Light-chassis
3.300kg | Vaak toegepast bij buscampers
3.500kg | Vaak standaard-chassis
3.750kg | Vaak een upgrade op het Light-chassis 3.500kg
3.850kg | Vaak een upgrade op het Light-chassis 3.500kg

Veel voorkomende soorten Heavy-chassis
4.000kg | Vaak standaard-chassis indien met kiest voor Heavy-chassis
4.250kg | Vaak een upgrade op het Heavy-chassis 4.000kg
4.500kg | Vaak een upgrade op het Heavy-chassis 4.000kg
5.000kg | Vaak een upgrade op het Heavy-chassis 4.000kg
5.500kg | Vaak een upgrade op het Heavy-chassis 4.000kg

Het verschil tussen een standaard chassis en een AL-KO chassis…
Een andere term welk u vaak tegenkomt is een AL-KO chassis. Een AL-KO-chassis zegt niks over de beladingscapaciteit van het chassis, maar over de constructie. Zo is een AL-KO chassis vaak voorzien van een breedspoor-opstelling, waardoor de achterwielen verder naar buiten staan dan de voorwielen. Dit bevorderd de wegligging. Daarnaast is een AL-KO-chassis vaak verlaagd, waardoor de camperopbouw vaak lager is en een lager zwaartepunt heeft. Ook de vering is bij een AL-KO chassis vaak anders. In plaats van de veel gebruikte bladveren, maakt een AL-KO chassis vaak gebruik van schokdempers met een torsie-as. Tegenwoordig levert Fiat ook standaard-chassis met breedspoor en verlaging.